Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna www.dubbing.fora.pl
Jedyne forum w Polsce poświęcone dubbingowi do seriali i filmów dla dorosłych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Aleksandra Śląska

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Androchowicz




Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro Sie 06, 2008 9:53 pm    Temat postu: Aleksandra Śląska

.....................................................................................................................
................................................................................

ALEKSANDRA ŚLĄSKA (wł. Aleksandra Wąsik) urodziła się 4 listopada 1925 roku w Katowicach przy ulicy Poniatowskiego 34, gdzie mieszkała przez kilka kolejnych lat. Jej ojciec, Edmund Wąsik, był wicedyrektorem Okręgu Polskich Kolei Państwowych, a także wybitnym działaczem narodowym – uczestniczył w III powstaniu śląskim, był również posłem na Sejm II RP (1935-1938).

Po wojnie naukę rozpoczęła jako słuchaczka Państwowej Szkoły Dramatycznej, działającej przy Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, pod okiem wybitnych pedagogów i indywidualności polskiego teatru – Juliusza Osterwy, Ludwika Solskiego, Aleksandra Zelwerowicza, Jerzego Leszczyński, Władysława Woźnika, Bronisława Dąbrowskiego, Zofii Jaroszewskiej i Karola Frycza. Za radą Wiesława Góreckiego przyjęła artystyczny pseudonim „Śląska” – jako jedyna osoba w szkole pochodziła ze Śląska. Na scenie Teatru im. Słowackiego zadebiutowała w 1946 roku jako Rózia w sztuce Wandy Wasilewskiej Bartosz Głowacki w reżyserii Józefa Karbowskiego. W tym samym roku zagrała Stelkę w Fantazym Słowackiego, w którym partnerowała Juliuszowi Osterwie (główna rola), reżyserującemu spektakl. Studia ukończyła w 1947 roku. Przez kolejne dwa lata grała w Miejskich Teatrach Dramatycznych (Stary Teatr i Teatr im. Słowackiego). Występowała w bardzo różnorodnym repertuarze. Była m.in. Marią Magdaleną w Judaszu z Kariothu Rostworowskiego (1947), Marianną w Kaprysach Marianny de Musseta (1947) i Paschalą w Owczym źródle de Vegi (1948). Głośną kreacją Amelii w Mazepie Słowackiego (1949) w reżyserii Karbowskiego zakończyła działalność artystyczną na krakowskich scenach.

Od 1949 roku występowała w Warszawie. Grała na przemian w teatrze Współczesnym (1949-1956 i 1959-1961) u Erwina Axera i w Ateneum (1956-1959 i 1962-1989) u Janusza Warmińskiego. W teatrach tych stworzyła prawdziwą kolekcję ról charakterystycznych. We Współczesnym zagrała m.in. Ruth i Liesel w Niemcach Kruczkowskiego, Wiwię w Profesji pani Warren Shawa oraz Violettę w Kordianie Słowackiego – wszystkie w reżyserii Erwina Axera.

Od 1956 roku, z niewielką przerwą, przez ponad trzydzieści lat związana była z Teatrem Ateneum. Wiele jej ról wykreowanych na deskach Ateneum przeszło do historii polskiego teatru. Najczęściej grywała w repertuarze współczesnym. Była niezapomnianą Blanche w głośnej inscenizacji Tramwaju zwanego pożądaniem Williamsa (1958) i Joanną w Więźniach z Altony Sartre'a (1960). Ponadto zagrała Matkę Joannę od Aniołów w Demonach Whitinga (1963), Inez de Castro w Martwej królowej de Meontherlanta (1964), Charlotte Corday w Męczeństwie i śmierci Jean Paula Marata Weissa (1966) i rolę tytułową w Matce Witkiewicza (1983). Z wielkimi sukcesami grywała w repertuarze rosyjskim, m.in. jako Helena w Wujaszku Wani (1968), Arkadina w Mewie (1977) i Raniewska w Wiśniowym sadzie (1985), a także w dramatach skandynawskich, m.in. jako Alicja w Tańcu śmierci (1974) i Tea w Wierzycielach Strindberga (1981). Występowała także w klasyce jako Elżbieta de Valois w Don Carlosie Schillera (1972) i Idalia w Fantazym Słowackiego (1973). Najwybitniejsze kreacje stworzyła u Andrzeja Wajdy, Jerzego Kreczmara, Konrada Swinarskiego, Jana Świderskiego, Zdzisława Tobiasza i Janusza Warmińskiego. W pracy na scenie uznawana była za perfekcjonistkę. Aktorstwo traktowała z niezwykłym szacunkiem i powagą. Starała się, by jej role zawsze miały odpowiednią artystyczną rangę.

Pod koniec latach siedemdziesiątych zajęła się także praca reżyserską. W 1978 roku wystąpiła w zrealizowanym przez siebie monodramie Petera Hacksa Rozmowa w domu państwa Stein o nieobecnym panu von Goethe. W latach osiemdziesiątych na Scenie 61 Teatru Ateneum reżyserowała przedstawienia dyplomowe swoich studentów – Lato Rittnera (1987) i Madame de Sade Mishimy (1988). W spektaklu tym zagrała Madame de Montreuil. Była to jej ostatnia praca reżyserska.

Osobny rozdział w życiu Aleksandry Śląskiej stanowiła praca pedagogiczna. Od 1955 roku przez dwa lata pracowała jako asystentka prof. Władysława Krasnowieckiego, ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. W 1973 roku została starszym wykładowcą w warszawskiej PWST, gdzie uczyła aż do śmierci. W grudniu 1987 roku mianowano ją profesorem nadzwyczajnym. Pracy pedagogicznej oddawała się z dużym zaangażowaniem i pasją, starając się przekazać wiedzę, którą niegdyś zdobyła u wybitnych pedagogów. Uważała, że odrobina improwizacji jest na scenie nieodzowna, bo daje rysy niepowtarzalności, jednak można sobie na nią pozwolić dopiero po wnikliwym przeanalizowaniu i przygotowaniu roli w najdrobniejszych szczegółach.

Współpracowała z Teatrem Telewizji, gdzie stworzyła około trzydziestu ważnych kreacji. Wystąpiła m.in. w roli Marii Stuart w dramacie Słowackiego (reż. I. Kanicki – 1965), Onej w Łagodnej wg Dostojewskiego (reż. Warmiński – 1968), Amelii w Mazepie (reż. G. Holoubek – 1969), Matki Cenci w Beatrix Cenci Słowackiego (reż. G. Holoubek – 1973) i tytułową bohaterką z Heddy Gabler Ibsena (reż. Jan Świderski – 1974). Gościnnie wystąpiła jako Żona Kustosza w Kabarecie Starszych Panów – 13 i ¾ (1965). Chętnie i z dużymi sukcesami występowała również w Teatrze Polskiego Radia, w którym stworzyła około stu pięćdziesięciu ról. Nagrała również wiele tekstów w audycjach literackich.

.............................................................................................................

Niemal od początku związana była z polską kinematografią, choć do końca życia uważała się przede wszystkim za aktorkę teatralną. Chłód połączony z wyniosłością i nieco nordycki typ urody, a także doskonale ustawiony głos zadecydowały, że Wanda Jakubowska obsadziła ją w roli Oberaufseherin w Ostatnim etapie (1948). Aktorka „stworzyła postać Niemki z cech nie tylko przeciwstawnych, lecz pozornie wykluczających się – delikatności i okrucieństwa, uroku i zimnej bezwzględności”. Ta wybitna kreacja przeszła do historii polskiego filmu. Kilka lat później zagrała podobną rolę w filmie Andrzeja Munka Pasażerka (1963). Esesmanka Liza w jej wykonaniu stała się kolejną, wybitną kreacją. Do innych znakomitych ról należały Konstancja Gładkowska w Młodości Chopina Forda (1951), Hanka w Piątce z ulicy Barskiej Forda (1953) Krystyna w Pętli Hasa (1957), Joanna Orłowska w telewizyjnej Czarnej sukni Majewskiego (1967). W 1982 roku Janusz Majewski powierzył pięćdziesięcioletniej wówczas aktorce główną rolę w monumentalnym serialu telewizyjnym Królowa Bona. Śląska musiała się wcielić zarówno w dwudziestodwulatkę (wtedy zaczyna sie akcja serialu), jak i sześćdziesięciotrzyletnią umierająca kobietę. Szczególnie grając dojrzałą bohaterkę, aktorka wzniosła się na wyżyny swojej sztuki. Sceniczna elegancja, wytworność, władczość, emocje, prawda psychologiczna, którą aktorka wydobyła z postaci królowej, zadecydowały, że Bona Śląskiej jest uważana za wybitną kreację polskiego kina.

Choć z warszawskim Studiem Opracowań Filmów współpracowała sporadycznie, to w dubbingu stworzyła kilka wybitnych kreacji. Absolutne mistrzostwo zaprezentowała w roli królowej Elżbiety I (Elisabeth R), dubbingując angielską aktorkę Glendę Jackson. Kreacja ta do dziś uznawana jest za najwybitniejszą kobiecą rolę w polskim dubbingu. Aktorka była też uznaną lektorką filmów dokumentalnych.

Wielokrotnie uhonorowana, m.in. nagrodą państwową III stopnia za rolę Basi w filmie Dom na pustkowiu (1950), wyróżnieniem na MFF w Cannes za rolę Hanki w filmie Piątka z ulicy Barskiej (1954), nagrodą państwową II stopnia w sekcji filmu za role filmowe w minionym 10-leciu (1955), nagrodą państwową II stopnia za wybitne osiągnięcia aktorskie; nagrodą Komitetu ds. PRiTV za kreacje aktorskie w spektaklach Teatru TV w reżyserii Jerzego Gruzy – Hildy w Skandalu w Hellbergu oraz Pani Stevensen w melodramacie Pomyłka, proszę się wyłączyć (1964), nagrodą za najlepszą rolę kobiecą w filmie Czarna suknia na IV Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Pradze (1967), nagrodą Komitetu ds. PRiTV za rolę Amelii w spektaklu Teatru TV Mazepa (1968), nagrodą Komitetu ds. PRiTV za twórczość radiową i telewizyjną za rok 1968 (1969), Złotym Ekranem w kategorii kreacje aktorskie za role w spektaklach Teatru TV w 1974 Hedda Gabler i Sława i chwała (1975), nagrodą teatralną tygodnika „Przyjaźń" za rolę Arkadiny w Mewie w Teatrze Ateneum w Warszawie (1978), nagrodą I stopnia (zespołowa) przewodniczącego Komitetu ds. PRiTV za osiągnięcia aktorskie, a szczególnie za przybliżenie postaci historycznej, Bony Sforza, w serialu telewizyjnym Królowa Bona (1982), nagrodą za rolę tytułową w Matce w Teatrze Ateneum w Warszawie na 11. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1985).

Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1954), Medalem 10-lecia PRL (1955), Orderem Sztandaru Pracy II klasy (1963), Odznaką „Za zasługi dla Warszawy" (1966), Odznaką 1000-lecia; odznaczeniem „Zasłużony Działacz Kultury", nagrodą miasta stołecznego Warszawy (1967), odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Narodowej” (1989).

Była żoną reżysera Janusza Warmińskiego (1922-1996).

Aleksandra Śląska zmarła 18 września 1989 roku w Warszawie i została pochowana w kwaterze 339 na Cmentarzu Powązkowskim.

Praca w dubbingu (wybrane role):

1960 – Teresa Raquin – Teresa Raquin
1966 – Kara cięższa niż kara – lektorka
1968 – Anna Karenina – Anna Karenina
1970 – Obóz na Przemysłowej – lektorka
1971 – Elżbieta, królowa Anglii – Elżbieta
1976 – Kto sie boi Virginii Woolf? – Martha

Źródła: Aleksandra Śląska 1925-1989 (red. B. Lasocka), Warszawa 1990; B. Żurawiecki, Aleksandra Śląska w: 100 gwiazd filmu polskiego, Poznań 1999;
Ponadto strony internetowe: [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] (autor hasła M. Mokrzycka-Pokora)

Andrzej Androchowicz


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Andrzej Androchowicz dnia Czw Sie 07, 2008 6:16 pm, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE! Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin